NYT FRA BESTYRELSEN - DECEMBER 2023

GLÆDELIG JUL OG GODT NYTÅR

Året er ved at gå på hæld, og i bestyrelsen vil vi gerne sige jer alle tak for et godt 2023 i ejerforeningen. Vi håber, at I alle kommer godt ind i det nye år.

Traditionen tro holder vi også juleferie mellem jul og nytår. Vent derfor gerne med at sende mails, som kan vente til januar. Hvis du til gengæld har akut brug for hjælp, kan du som altid ringe til os. Find kontaktoplysningerne her: frankrigshuse.dk/kontakt

ÆNDRING I HUSFORSIKRING

I forbindelse med genforhandling af vores husforsikring tilretter vi policen. Glas/vinduer og sanitet fjerner vi fra husforsikringen, så f.eks. punkterede ruder fra årsskiftet bliver ejers eget ansvar. Tal evt. med dit forsikringsselskab om at føje glas og sanitet til din indboforsikring.

Vi foretager denne ændring, da det jo netop er den enkelte ejer, der står for at vedligeholde vinduer og sanitet, det giver dermed også mening, at den enkelte ejer er ansvarlig for forsikring, såfremt dette ønskes.

YOUSEE BLIVER OPSAGT

På den ekstraordinære generalforsamling blev det vedtaget, at foreningen opsiger aftalen med YouSee. Det er sat i gang, og ifølge kontrakten ophører aftalen ved udgangen af 2024.

VINTERKULDE I OPGANGENE

Vinterkulden er her, og der er hjælp til selvhjælp, når det gælder om at holde varmeudgifter nede. Husk at lukke opgangsdøre og -vinduer, hvis de står åbne. Kulden fra opgangene trækker ind i lejlighederne, så hjælp med at spare på energien.

KLOAKVEDLIGEHOLD OG UBUDNE GÆSTER

Udbedring af kloak er i gang, så der forhåbentlig ikke trækker vand ind i de kældre, hvor det er et problem. Vi har også været hårdt ramt af rotter i 2023, så samtidigt, får vi opsat rottespærrer, så rotterne ikke kan komme ind fra den offentlige kloak

SORTERINGSTIP: PIZZABAKKER

Pizzabakker skal sorteres som restaffald og ikke som pap, som vi ofte ser. En pizzabakke er ikke “ren” pap, men har ofte osterester, tomatsovs og andet organisk materiale på sig, der kan mugne osv.  Bare én pizzabakke i papcontaineren betyder, at hele containeren bliver kasseret.

NYT FRA BESTYRELSEN - NOVEMBER 2023

EKSTRAORDINÆRE GENERALFORSAMLINGER 24. OKTOBER og 1. NOVEMBER

De to ekstraordinære generalforsamlinger om tagprojektet er endt med, at projektet er vedtaget med et stort flertal. Taggruppen og bestyrelsen kan nu gå videre med at indhente tilbud og konkretisere projektet til sin endelige form. 

Vi forventer, at vi i starten af 2024 kan løfte sløret for en mere fast plan og med opstart af arbejdet i foråret. Vi orienterer i takt med, at tingene kommer på plads. 

Sidste nyt kan altid findes på: frankrigshuse.dk/tagprojekt

FORSINKET FORBRUGSOPGØRELSE

Vi har fået henvendelser fra et par beboere om vand- og varmeopgørelsen, som plejer at være landet nu. Desværre er den forsinket i år, men vi håber på, at vi alle modtager opgørelser i løbet af november måned.

RENOVERING AF INDGANGE FH2-22

Projektet med at få etableret ny stenbelægning ved FH2-22 er desværre gået lidt i stå. Den håndværker, vi har valgt til opgaven, var hurtig til at sætte i gang, men efterfølgende er der ikke sket noget. Det kniber desværre med at få dem til at prioritere opgaven, men vi følger løbende op, og håber på, at projektet er afsluttet i november.

RENS AF UDLUFTNINGSKANALER

Vi har fået renset udluftningskanaler i hele foreningen på nær en række lejligheder, hvor der ikke var adgang. Der var rigeligt med snavs, men nu er der godt hul igennem til at sikre god udluftning.

Nogle steder har det krævet ekstra rengøring efter rensningen, men det er oftest et resultat af, at der er bedre cirkulation, som tager de sidste rester af snavs med sig. Oplever du stadig omfattende nedfald, så skriv til: bestyrelsen@frankrigshuse.dk.

SPARETIP: TØJVASK

Vasker du tøj ved lavere temperatur, skåner du både miljø og tøj, og du sparer penge på strøm. Du sparer f.eks. ca. 55 % af elforbruget ved at skrue ned fra 40 til 20 °C.

Resultat af afstemning om tagprojekt

På den ekstraordinære generalforsamling afholdt den 24. oktober blev tagprojektet vedtaget med stort flertal.

Stemmerne fordelte sig således:

For: 104
Imod: 12
Blankt: 7


Bestyrelsen og Taggruppen er glade for at se stor opbakning til projektet.

Desværre var der ikke 2/3 af samtligere ejere repræsenteret på den ekstraordinære generalforsamling (enten ved fremmøde eller fuldmagt). Så vi skal ud i en 2. ekstraordinær generalforsamling, for at kunne få en endelig afgørelse.

Dette har vi foregrebet kunne ske, så vi har allerede indkaldt til 2. ekstraordinære generalforsamling på onsdag 1. november. Denne afholdes på Kofoeds Skole, Cafe Himmelblå, Holmbladsgade 120 (OBS. ny lokation).

Nærmere information og fuldmagt til afstemning kan findes på: frankrigshuse.dk/tagprojekt

Ekstraordinær generalforsamling om nyt tag på tirsdag 24. oktober

På tirsdag den 24. oktober klokken 19.00 afholder foreningen ekstraordinær generalforsamling på Loftet på Øresundsvej 4, hvor vi skal beslutte, om arbejdet med at udskifte taget skal igangsættes. 

Grundlaget for beslutningen er det materiale, som Taggruppen har udarbejdet: frankrigshuse.dk/tagprojekt

Bestyrelsen mener taggruppen har lavet et grundigt og solidt stykke arbejde, og at det udarbejdede materiale er meget fyldestgørende. På den baggrund støtter bestyrelsen oplægget fra taggruppen.

På tidligere generalforsamlinger har foreningen diskuteret alternative løsninger til en 1:1-udskiftning af taget, herunder salg af loftet til ejerne af 4. sals-lejlighederne eller udstykning til 5.sals-lejligheder. Der har på alle generalforsamlinger hvor disse alternativer er blevet diskuteret, været flertal for en 1:1-udskiftning, som derfor er den løsning, der foreslås, eftersom alternativer er blevet afsøgt.

Rent formelt kræver beslutningen såkaldt kvalificeret flertal, jf. vedtægternes §11. Det betyder, at mindst 2/3 af foreningens medlemmer skal afgive deres stemme, og at mindst 2/3 af disse skal stemme for.

Det er derfor vigtigt at du stemmer den 24. oktober.

I det tilfælde at der ikke er 2/3 af ejerne repræsenteret ved deltagelse eller via fuldmagt 24. oktober, skal der formelt set afholdes endnu en ekstraordinær generalforsamling for at få en endelig beslutning på plads. Det er derfor vi allerede nu har inviteret til denne den 1. november.

Vi håber selvfølgelig på solid deltagelse (mindst 2/3 af ejerne) på tirsdag, så vi kan spare både tid og omkostninger til den ekstra ekstraordinære generalforsamling 1. november.

Er du forhindret i at møde op, opfordrer vi til at du udfylder en fuldmagt. Du kan sende en bunden fuldmagt til bestyrelsen eller giv din nabo fuldmagt til at stemme på dine vegne. Du finder begge fuldmagtsdokumenter i materialet der blev udsendt sammen med indkaldelsen, eller du kan hente dem under “dokumenter” her: frankrigshuse.dk/tagprojekt

Bestyrelsen og taggruppen er klar over at udskiftning af taget er en stor omkostning for hver ejer. Der er bare ikke noget alternativ til et nyt tag, som vi også har gjort en indsats for at kommunikere over de sidste mange års generalforsamlinger.

Giver projektet anledning til spørgsmål, er der svar på langt det meste på: frankrigshuse.dk/tagprojekt

Har du yderligere spørgsmål, er du velkommen til at skrive til bestyrelsen eller spørge på tirsdag.

Vi ses på tirsdag den 24. oktober.