NYT FRA BESTYRELSEN - MAJ 2025

REFERAT FRA GENERALFORSAMLING KLAR

Vi fik afholdt årets ordinære generalforsamling. De primære punkter var orientering om afslutning af tagprojektet og forslaget om opdaterede vedtægter.

Vi fik også skiftet ud i bestyrelsen. Tak for indsatsen til Iben, Christoffer og Hanne, og velkommen til Julia, Stine og Michelle.

Referatet er tilgængeligt på: frankrigshuse.dk

RETTELSE: EKSTRAORDINÆR GENERALFORSAMLING 2. JUNI

Der var ikke nok fremmødte ejere på generalforsamlingen til at træffe en endelig afgørelse om de nye vedtægter. Så vi indkalder snarest til en ekstraordinær generalforsamling. Datoen bliver 2. juni og formel indkaldelse følger i starten af maj.

ELTAVLEN ER MÅSKE KLAR TIL EN UDSKIFTNING

Der har for nylig været en elskadesag, hvor ejer endte med selv at betale for en ny eltavle. Eltavlens alder gav så høj nedskrivningen ifølge forsikringens tabeller, at det ikke gav økonomisk mening at gøre en forsikringssag ud af det, da erstatningsbeløbet ville være lavere end selvrisikoen.

Så vi minder om, at det er ejers ansvar at sørge for, at eltavle og installationer er både lovlige og tidssvarende. Det er ikke noget, de fleste af os tænker over i dagligdagen, så har du en gammel tavle, er det måske værd at få en elektriker til at vurdere, om det er blevet tid til at skifte til en nyere model.

VI LUKKER FOR VARMEN 15. MAJ

Som anbefalet af HOFOR, slukker vi for varmen d. 15. maj. Har du planer om at udskifte radiatorer, så er sommersæsonen det bedste tidspunkt at få det gjort. 

Husk at “motionere” dine termostater månedligt hen over sommeren med et par drej op og ned, så de er klar til en ny sæson, når vi når efteråret.

NY TRAPPEVASK – FJERN SKO OG MÅTTER

Vi har fået ny leverandør af trappevask og vi håber, det bliver et godt samarbejde der gør en synlig forskel. For at sikre det bedste resultat, minder vi om, at det ifølge husordenen ikke er tilladt i parkere sko, dørmåtter og andre effekter i opgangene. Det er også den aftale vi har lavet med leverandøren, så vi forventer alle får tingene taget ind, så det er muligt at holde trapperne pæne og rene for os alle.

Brev om fordeling af omkostninger til tagprojektet

En påmindelse om, at der 28. marts er udsendt email til alle ejere fra Øens Ejendomsadministration (mailen er sendt fra Pelle Jagtboe).

I mailen er vedhæftet to dokumenter: En fordelingsoversigt, så du kan se din lejligheds andel af tagprojektet. Og et brev, der beskriver vilkår for deltagelse i fælleslånet, samt dato for indbetaling af din andel kontant, hvis du vil undgå fælleslånet.

Har du ikke modtaget mailen, så kig i din spam mappe.

Dukker den ikke op, så skriv til administrator for at få tjekket op på, at den korrekte emailadresse er registreret og få tilsendt dokumenterne igen.

Vi har også lagt mere information på Tagprojektsiden.

NYT FRA BESTYRELSEN - APRIL 2025

TAGPROJEKTET ER FÆRDIGT!

Den 31. marts har etape 4-beboere atter fået adgang til loftet. Det betyder, at tagprojektet nu mere eller mindre er afsluttet. Småting udestår, der betegnes som fejl og mangler, og de bliver udbedret i løbet af uge 14. 

Alle ejere har desuden modtaget information om deres omkostningsandel af tagprojektet og information om indbetaling af beløbet eller finansiering

ÅRETS CYKELOPRYDNING

Vi rydder igen op blandt cykler, barnevogne og andre ting med hjul i kældre og gårde. Der bliver påsat tape i starten af april, som du efterfølgende skal fjerne for at vise, at køretøjet er i brug.

Cykler og andre effekter, der stadig har tape på efter den 28. april 2024 bliver indsamlet og afleveret til hittegods. Husk, at tapen skal i skraldespanden.

OPGANGSBELYSNING PÅ PLADS

Opgangsbelysningen er indstillet i alle opgange, og burde nu fungere efter hensigten. Det vil sige, at lyset skal tænde automatisk, når man træder ind i opgangen og bagefter slukkes igen efter et par minutter. 

Aktiveres lyset, skal det tænde i hele opgangen. Hvis du oplever, at opgangslyset ikke fungerer, hører vi gerne fra dig på bestyrelsen@frankrigshuse.dk

HAVEAFFALDSBEHOLDER - NU I BEGGE GÅRDE!

Foråret har taget plantesæsonen med sig, og derfor er haveaffaldsbeholderne nu tilbage - denne gang i begge gårde. 

Husk, at beholderne er til planter, nedfaldsfrugt og grene, men ikke til jord. Der må heller ikke komme bioposer i containeren.

NY TRAPPEVASK OG NY VICEVÆRT

Vi har opsagt samarbejdet med JR Service, som både var vicevært for vores forening og for gårdlauget, ligesom de også stod for trappevask. 

Vi har nu startet et særskilt samarbejde op med ny trappevask, og er ved at finde et firma, der kan hjælpe os med viceværtsopgaver både i foreningen og i gårdlauget. 

NYT FRA BESTYRELSEN - MARTS 2025

TAGUPDATE

Vi har netop lavet en ny opdatering på tagprojektsiden. Der kan du læse om den sidste fase for Etape 4, hvor arbejdet med at lægge tegl begynder allerede i næste uge.

Det betyder også, at tidsplanen holder. Ved udgangen af marts regner vi med at projektet er endelig afsluttet, og at der holdes aflevering med entreprenøren. I løbet af april bliver stilladset fjernet, og så er alt tilbage ved normalen.

Læs seneste nyt på: frankrigshuse.dk/tagprojekt

GENERALFORSAMLING OG LEDIGE PLADSER I BESTYRELSEN

Der er ikke længe til vi ses igen til generalforsamling d. 1. april kl. 19:00. Hvis du ønsker, at et emne skal behandles på generalforsamlingen, skal du sende det til os senest d. 11. marts.

Overvejer du, om en bestyrelsespost kunne være for dig? Så vil vi gerne høre fra dig, da Christoffer, Hanne og Iben træder ud af bestyrelsen. Hvis du har spørgsmål, må du altid skrive til os på bestyrelsen@frankrigshuse.dk, ligesom du også kan læse en beskrivelse af arbejdet på: frankrigshuse.dk/bestyrelsens-arbejde

TØJCONTAINER I GÅRDEN VED BLOK 2

Vi har gennem længere tid observeret, at meget brugbart tøj bliver smidt til restaffald eller til storskrald. Det synes vi, er en skam. Derfor har vi indgået et samarbejde med ildsjælene.dk, der samler tøj ind, og overskuddet går til at hjælpe børn, der har det svært. Den nye container står ved storskrald, så fremover kan du aflevere dit tøj der og være med til at gøre en forskel. Husk, at tøjet skal være brugbart. Er det ikke det, skal det afleveres i kommunens containere, bla. ved Amagercentret og Coop365.

INGEN SPRAYMALING I VÆRKSTEDET

Vi har sat et skilt op på døren til værkstedet i FH5 om, at man ikke må bruge spraymaling eller andre midler med aerosoler. Der er ingen udluftning i værkstedet, og derfor vil eventuelt giftige partikler blive spredt i luften både i værkstedet og opad i bygningen til gene for dem, der bor over værkstedet.

GENSTART AF KVARTELSPROJEKTER

Vi har tidligere afsat penge i budgettet til små projekter, der drives af en eller flere ejere/beboere i foreningen. Det ønsker vi at genstarte, så har du en god idé, har vi pengene til at udføre det. Send din idé til os her: frankrigshuse.dk/kvartalsprojekt 

NYT FRA BESTYRELSEN - FEBRUAR 2025

TAGUPDATE

Etape 3 er næsten afsluttet, og beboerne har fået adgang til loftet fra den 27. januar. Der er også god fart på Etape 4. Derfor forventer vi, at der allerede er nye tegl på midt i marts.

Projektet er så fremskredent nu, at vi er sikre på, at projektet  ikke kommer over 25 mio. kr. Det svarer til, at vi er ca. 20% under budget. Derfor kan du også nu få en idé om din andel ved at se på fordelingsarket på hjemmesiden og trække de 20% fra. 

For nuværende ser det ud til, at projektet vil være afsluttet ved udgangen af marts. Her vil du som ejer modtage endelig information om beløb og finansiering. Vi forventer dermed, at indbetaling eller deltagelse i fælleslån vil ske pr. 1. maj 2025.

NYE VEDTÆGTER

Foreningens vedtægter har længe trængt til en overhaling. Nikolaj, som tidligere sad i bestyrelsen, har hjulpet os med det store arbejde, og derfor kan vi på generalforsamlingen præsentere en ny vedtægt. Der er tale om fornyelse og revurdering af flere mindre emner, mere end der er tale om større og mere gennemgribende ændringer.

Alle beboere får det nye forslag til vedtægter sammen med indkaldelsen, så der er tid til gennemlæsning, før vi skal stemme på generalforsamlingen. Hvis du har forslag til vedtægterne, så send dit forslag på bestyrelsen@frankrigshuse.dk.

INGEN DØRMÅTTER I OPGANGENE

Vi kan se, at der flere steder er begyndt at snige sig dørmåtter tilbage ind i opgangene. Derfor minder vi alle beboere om, at der ikke må ligge dørmåtter i opgangene. 

På generalforsamlingen i 2023 besluttede vi, at dørmåtter skulle væk fra opgangene. Det var for at sikre bedre arbejdsforhold for trappevaskerne. Hvis viceværten ser dørmåtter i opgangene, vil de blive fjernet på lige fod med andre personlige genstande, som heller ikke må stilles på fællesområder.

BIOPOSER FLYTTER PERMANENT FRA VÆRKSTEDET

Der er kommet stationer på plads i begge gårde med bioposer og affaldsbeholdere. Derfor er det ikke længere muligt at hente bioposer i værkstedet. 

Bioposerne kan fremover kun hentes i gårdene. Du finder standerne i begge gårde ved affaldsstationerne.