Opdatering på udskiftning af vandrør i Blok 2

VestVVS er godt i gang og er nu ved at have overblik over opgaven med udskiftning af vandrør i kældrene.

De har sat nogle ekstra afspærringsventiler ind, hvilket betyder, at der ikke behøves lukkes for hele bygningen i hele perioden.

Lukningen af vandet i dagtimerne, på hverdage vil nu ske efter følgende plan:

FH 5, 7 og 9 til og med 4. september
FH 1-3 og FG 19-27 fra den 7. september til og med 25. september

Der tages selvfølgelig forbehold for udforudsete situationer, men generne bliver mindre for alle.

Tørring af tøj i kældrene bandlyst

Vi gør endvidere opmærksom på, at det ikke er muligt at tørre tøj i kælderen i perioden, da håndværkerne skal have fri adgang til alle rørføringer. Altså teknisk kan tøj godt hænges op, men det er bliver på eget ansvar og risikerer at blive flyttet af tilsmudsede VVS-fingre.

Så brug tørreloftet eller anden løsning til og med 25. september.

Husk generalforsamling på torsdag 20. august

Grundet den specielle situation med corona, er dette års ordinære generalforsamling nu endelig oprinden.

Som du nok har set i indkaldelsen, er der en del forslag på dagsordenen: Bestyrelsens forslag om individuelle vandmålere og ændring af den måde opkrævning af TV foregår på. Dertil en række forslag fra andre ejere, herunder ændringer i vedtægterne.

Som altid håber vi på stor opbakning til generalforsamlingen - enten via fremmøde eller fuldmagt, så afstemning om forslagene repræsenterer så stor del af foreningens ejere som muligt.

Generalforsamlingen giver som altid mulighed for at diskutere de fremsatte forslag, stille spørgsmål og få svar fra bestyrelsen og andre ejere. Så er du i tvivl om nogle af forslagene, kan vi kun opfordre til at deltage på torsdag, så der sikres bedst muligt informationsgrundlag for stemmeafgivelse.

Hvis deltagelse ikke er muligt, kan en åben fuldmagt gives til en nabo eller anden myndig person, der kan deltage på generalforsamlingen i ejers sted (dette kan være relevant ved fx forældrekøb eller bortrejst ejer). Skabelon til fuldmagt fremgår i indkaldelsen.

Er deltagelse umulig og kender du ikke nogen, der kan repræsentere dig på generalforsamlingen (fx en nabo eller én anden du kender i foreningen), er det muligt at afgive en bundet fuldmagt (brevstemme).

Dette bør være sidste løsningsmulighed, men i bestyrelsens øjne bedre end ikke at deltage i afstemningen.

Ønsker du at afgive bunden fuldmagt, så kontakt bestyrelsen via email for en skabelon der kan udfyldes.

Såfremt du har spørgsmål til generalforsamlingen, fuldmagter eller de fremsendte forslag, er du også altid velkommen til at kontakte bestyrelsen: frankrigshuse.dk/kontakt

Møl i lejlighederne

Nogle ejere har problemer med møl, så hermed hjælp til selvhjælp. Der er mange arter af møl, men oftest er problemerne med møl i fødevarer, så her kommer en guide til generel forebyggelse og bekæmpelse:

Forebyggelse

  • Sørg for god rengøring og fjern straks madrester.

  • Aftørring af flader og bunden af skabe og skuffer med eddike er god forebyggelse.

  • Put mel og gryn i tætlukkende beholdere - de papirsposer fx mel kommer i, er uegnede til beskyttelse.

  • Fryseposer af plast ser også ud til at være for lidt - brug to poser eller en beholder af tykkere plast eller glas.

Bekæmpelse

  • Smid alle madvarer ud, hvor der er larver. Det er ikke farligt at spise en møllarve, men det er heller ikke særlig appetitligt.

  • Gør skabe og skuffer rene, så der ikke ligger madrester.

  • Tjek de små "hyldehuller" i siderne af (køkken)skabene - sæt evt. en stribe tape henover hullerne, så larverne ikke kan komme ud, hvis de er derinde.

Hvem har ansvaret

Det er ejers eget ansvar at sørge for at forebygge møl og bekæmpe dem, såfremt de alligevel kommer ind i lejligheden. Foreningen betaler ikke for mølbehandling, da det kan forebygges med god hygiejne og enkle råd.

Snak med din nabo

Vi opfordrer til at ejere går i dialog om mølproblemerne i opgangen. Det kan være ved opslag eller ved at mødes i fx gården, for at fastlægge omfang og drøfte indsats.

Fællesarealer tjekkes

Foreningen sørger for at få undersøgt fællesarealerne for grobund for møl og eventuel behandling i august/september.

Ovenstående information er ligeledes opsat i samtlige opgange.


Vi er i gang med at samle yderligere information på: frankrigshuse.dk/skadedyr

- vil du hjælpe med at få siden udbygget hurtigere, så kontakt bestyrelsen.

Lukket for vandet i dagtimerne i Blok 2

Vi er nu klar til at igangsætte det tidligere varslede arbejde med udskiftning af hovedvandrør i Blok 2.

Det er samtlige vandrør i kælder (vandrette) der skal skiftes. Eftersom der kun er ét vandindtag til hele Blok 2, betyder det, at der vil være lukket helt for både koldt og varmt vand i dagtimerne på hverdage.

Arbejdet starter tirsdag den 25. august 2020 og forventes afsluttet i uge 39 - altså senest fredag 25. september.

Aftalen med Vest VVS - der står for udskiftningen - er, at der er lukket for vandet (koldt + varmt) i tidsrummet 08.00 til 15.30 på hverdage i hele Blok 2.

Vest VVS vil selvfølgelig forsøge at minimere generne så meget som muligt, så varslet skal ses som worst-case, men samtidig orientering om, hvad aftalen er.

Eftersom arbejdet kun drejer sig om vandrør kan faldstammer benyttes som normalt. Forventes der ophold i lejligheden i dagtimerne, kan det være en ide med en spand vand til toiletskyl osv.

Vi glæder os meget til at få dette projekt gennemført, så vi kan erklære alle hovedvandrør i foreningen for udskiftet til glæde for vedligeholdelse, vandtryk og varmtvandstemperatur.

NYT FRA BESTYRELSEN - AUGUST 2020

GENERALFORSAMLING 2020

Vi er nu endelig klar med forsvarlig afvikling af årets generalforsamling torsdag den 20. august klokken 19.00 på Krunch (Øresundsvej 14)

Officiel indkaldelse og dagsorden følger særskilt.

Vi kan oplyse, at der er en ledig plads i bestyrelsen, så har du lyst til at få indflydelse, og lære mere om hvordan foreningen fungerer, så er der en mulighed.Er sidelinjen mere for dig, så er der også en ledig plads som suppleant.

Vi glæder os til at se jer og håber mange møder frem, så vi kan møde hinanden.

OPSAMLING PÅ SPØRGESKEMA 2019

Vi har samlet kommentarer, input og indsatser baseret på vinterens spørgeskema. Vi er meget glade for, at mange vil hjælpe os med input og idéer i foreningens fælles interesser. Spørgeskemaet er et godt værktøj til at give et billede af, hvad der skal arbejdes og fokuseres på.

Det er også et tidskrævende arbejde, så har du mod på at give en hånd, så læs mere om mulighederne nederst i opsamlingen.

Dokumentet med grafikker findes som pdf her: frankrigshuse.dk/spoergeskema

RYDDELIGE OPGANGE

Ifølge husordenen er det ikke tilladt at have sko, skohylder og andre personlige ejendele stående foran sin dør i opgangen. Henstillede effekter i opgangen vil blive fjernet uden varsel fremadrettet, da det besværliggør rengøring og vedligehold.

AFSLUTNING PÅ ALTANPROJEKT

Sidst vi skrev om altanprojektet, tilbage i marts 2020, var der et potentielt  ekstra krav. Vi kan med glæde meddele, at sagen nu endelig er lukket med Windoor og det varslede ekstra krav er frafaldet. 

SORTERINGSTIP: MALING OG KEMI

Alle typer af maling, lak og lignende kemi skal i skabet med farligt affald eller direkte på nærmeste genbrugsstation til særlig håndtering. 

Metalskabene til farligt affald står i henholdsvis storskraldsrummet og midt i gården ved Blok 1. Affaldet stilles ved siden af skabet, hvorefter viceværten låser det inde.