Affaldsstrejke 2023

Vi har ikke fået tømt affald, som vi plejer.

Det skyldes, at renovationsfirmaet strejker. Det er en del af en større strejke, som vi håber bliver afklaret hurtigt, så driften bliver genoptaget.

Indtil det sker, kommer her nogle ting at tænke over, og konkrete ting du kan gøre, for at vi kommer igennem situationen:

Udnyt kapaciteten optimalt

Kan du på nogen måde vente med at bære dit affald ned, så gør dét.

Åbner du en fyldt container, så kig om der er bedre plads i den ved siden af. Når containerne bliver overfyldte, så låget ikke kan lukke, kommer mågerne og spreder affald ud over det hele. Det giver svineri og rotter. Det skal vi undgå.

BRUG SÆKKENE

Trækker strejken ud, lægger vi ruller med affaldssække ud ved containerne.

Det er vigtigt, at skraldesækkene står oprejst, så rotter ikke kan komme i dem. Så overfyld ikke sækkene, men tag heller en ny, hvis en sæk er fyldt halvt op.

SORTÉR DIT AFFALD

Hvis du kan sortere mere af dit affald, så gør det. Og kan plastik, glas og metal stå et par dage ekstra i lejligheden, vil det også hjælpe situationen betragteligt.

VENT MED STORSKRALD

Har du ting, der skal i storskrald, så beder vi, at du venter med dem, frem for at stille dem andre steder end det nu fyldte storskraldsrum. Det koster ekstra penge hver gang foreningen skal have fjernet reoler, stole, stativer og andet pik-pak fra lofter, kældre og gårde. Så vent med det; vi håber allesammen strejken snart er ovre.

Har du spørgsmål eller idéer til, hvad vi kan gøre, så send os en mail på: bestyrelsen@frankrigshuse.dk

Vi opdaterer denne side når vi ved mere.

NYT FRA BESTYRELSEN - MARTS 2023

KÆLDERRUM > VASKEKLUB?

Vi har fået et ledigt kælderrum pr. 1. marts og fordi der er adgang til vand og strøm, er det oplagt til vaskeklub, som der gives fortrinsret til - alternativt gives det til ejere på ventelisten. Rummet ligger i FH 3 og koster 380 kr./md. 

Der er netop også oprettet en ny vaskeklub i FH10, som pt. er åben for nye medlemmer. Ønsker du blot mulighed for at være en del af en eksisterende vaskeklub, er der også mulighed dér. 

Skriv til bestyrelsen@frankrigshuse.dk, hvis du er interesseret i kælderrum eller den nye vaskeklub.  Hvis du  har brug for råd til opstart af vaskeklub, så giver vi gerne konkrete input.

CYKELOPRYDNING I APRIL

Vi rydder igen op blandt cykler, barnevogne o.l. i kældrene og gårdene. Der bliver sat blåt tape på styret af alle cykler den 7. marts, som du efterfølgende skal fjerne, for at vise at cyklen er i brug. Cykler, der stadig har blå tape på styret efter den 18. april 2023 bliver fjernet og sendt til hittegods. Vær rare ikke at smide den blå tape i gården, kælderen eller på gaden.

HAVEAFFALD

Haveaffaldsbeholderne er nu retur efter vinterhi i gården i blok 2. Find dem ved storskrald - og husk de er til haveaffald og ikke til jord. 

BIOPOSER

Københavns Kommune udvider forsøget med biopose-dispenseren i blok 1, hvor kommunen fylder op. Tag gerne én pose af gangen, så der er nok til dine naboer også. Kurv og holdere kan du bestille her på:
https://affald.kk.dk/bioposer-og-koekkenkurv/bestil-bioposer-og-koekkenkurve (bemærk ventetid).

SPARERÅD

Skru ned for temperaturen når du vasker. Hjemmesiden iprefer30.eu/dk vejleder i hvordan du kan spare på både penge, vand og CO2 ved fx at vurdere hvor snavset dit tøj egentligt er og ved at bruge et vaskemiddel beregnet til lave temperaturer.  

Lukket for vandet i Blok 1 på fredag 24. februar

I forbindelse med at vi skal have installeret vandrør i et kælderrum, så der kan etableres en vaskeklub, er det nødvendigt at lukke for det varme og kolde vand i Blok 1.

Arbejdet vil blive udført fredag den 24. februar og fra 08.00 - 12.00 og i denne periode vil der derfor ikke være vand, hverken i køkken eller badeværelse. Så snart installationen er gennemført, vil der atter blive åbnet for vandet. Vi håber det bliver før kl. 12, men erfaringen siger, at det ikke altid går som vi håber, så forbered dig på at undvære vand i alle fire timer.

Der må selvfølgelig gerne skylles ud i toilettet, så fyld fx en spand med vand før 8.00, så der er noget at skylle ud med.

NYT FRA BESTYRELSEN - FEBRUAR 2023

LEDIGT KÆLDERRUM

Vi har et ledigt kælderrum på 4 m2 til 150 kr/måned i leje fra 1. april 2023.

Der vil være vand og strøm, så det er oplagt til at etablere vaskeklub/vaskekælder, og der vil være fortrinsret til netop denne brug.

Skriv til os, hvis du er interesseret på: bestyrelsen@frankrigshuse.dk

ÅRETS GENERALFORSAMLING

Datoen for årets generalforsamling er på plads. Det bliver 23. maj 2023, så sæt allerede nu kryds i kalenderen.

Vi skal igen i år være på Loftet på Øresundsvej. Ejere modtager en indkaldelse til generalforsamlingen fra vores ejendomsadministration senest 14 dage før.

NYT BORD-/BÆNKESÆT TIL GÅRDEN VED BLOK 2

Vi har indkøbt et ekstra bord-/bænkesæt til gården ved blok 2. Det bliver samlet i løbet af foråret, så det er klar til når det bliver lunere. Vi håber, at I bliver glade for det.

PAPAFFALD I PAPCONTAINER

Der er en kedelig tendens til at smide papaffald ovenpå eller ved siden af papcontaineren, hvis den er fyldt. Under et blæsevejr bliver det løse affald spredt i gården - det går ikke.

Husk derfor: slå altid papkasser sammen, så containerpladsen udnyttes, og hvis nærmeste papcontainer er fyldt, så gå til næste affaldsstation/-skur.

FORSLAG TIL KVARTALSPROJEKT?

Vi byder nok en gang forslag til kvartalsprojekter velkomne! Har du en god idé til et projekt, der kan forskønne/forsøde tilværelsen for hele ejerforeningen, så er der op til 10.000,- i budgettet hvert kvartal. 

Læs mere om kvartalsprojekter på: frankrigshuse.dk/kvartalsprojekt 

SORTERINGSTIP: ELEKTRONIK

Er et lille stykke elektronik udtjent, fx en kogekande, føntørrer eller lampe, skal den i småt elektronik-containeren (orange låg). Er det en større ting som støvsuger, vaskemaskine, TV eller køleskab, skal den i storskraldsrummet. Virker dimsen stadig, kan dba.dk være et fint sted at glæde andre ved at sælge billigt eller bortgive.

NYT FRA BESTYRELSEN - JANUAR 2023

JULETRÆER KAN AFLEVERES INDTIL 20. JANUAR

Vi er igennem jul og nytår, og vi i bestyrelsen håber, at alle er kommet godt ind i 2023.

Har du et juletræ stående, som du gerne vil af med, kan du sætte det ved sandkassen i gården ved blok 2 - uden pynt og eventuel plastikfod - senest 20. januar.

NØGLEBOKSE FJERNES

Mange i foreningen får renoveret lejligheder, og har i den anledning behov for at udveksle nøgler med håndværkere. Det er dog ikke tilladt at sætte nøglebokse op, hvilket vi desværre ser i stigende grad. Det ødelægger vores mur- og træværk.

Sørg for at have ekstra nøgler, som du kan udlevere til håndværkere, eller hav andre måder at udveksle nøgler på. Nøglebokse vil blive fjernet og omkostninger til udbedring opkrævet hos ejer.

Læs alt om renovering her: frankrigshuse.dk/renovering-ombygning 

LOFTSDØRE SKAL HOLDES LUKKET

Det er vigtigt, at vi alle hjælper med at holde dørene til loftet lukkede. Det skal de være af hensyn til brandfare, men også for at holde på holde på varmen i opgange og lejligheder, og ikke mindst sikre mod mod ubudne gæster, der kan vandre mellem opgangene over loftet.

Der vil blive opsat sedler om dette på alle loftsdøre i løbet af januar.

SER DU NOGET, SÅ GØR NOGET

Vi har en dygtig vicevært i foreningen, og vi i bestyrelsen prøver at komme rundt i ejendommen så ofte som muligt. Hverken vi eller viceværten ser dog alting, så er der noget, der ikke virker optimalt, eller står der ting og sager og flyder, så skriv til os, så vi kan få det udbedret og værne om pæne og funktionelle fællesarealer.

SPARETIP: AFKØLING PÅ ALTANEN

Er udendørstemperaturen lav, giver det god mening at sætte madresterne til afkøling på altanen, inden du sætter dem i køleskabet eller fryseren. Du sparer på den måde en strøm - og det går hurtigere med at få kølet de lune madrester ned.

Nogle typer mad og drikkevarer kan også med fordel opbevares på altanen i den kolde del af året - omend selvfølgelig med opmærksomhed på, om mad og drikke kan holde til eventuelt frost.